OPM
1208.2019

Hulajnogi pod kontrolą. Konsultacje zmian w ustawie

  • OPM
  • Artykuł

Coraz popularniejsze w Polsce hulajnogi elektryczne zostaną objęte nowym prawem. Do 9 września można składać uwagi do projektu zmian w ustawie.

W ostatnim czasie coraz częściej zwracano uwagę na potrzebę regulacji zasad poruszania się elektrycznymi hulajnogami i innymi podobnymi urządzeniami z dodatkowym napędem. Aktualne przepisy nie przewidują możliwości poruszania się przy użyciu przy użyciu urządzeń transportu osobistego, jak np. elektryczne hulajnogi, po drogach. Obecnie status prawny osób poruszających się na takich urządzeniach jest niezdefiniowany. Użytkownik hulajnogi czy deskorolki nie może być traktowany jako pieszy, ani też jako kierujący rowerem, co powoduje wiele wątpliwości jak traktować takie osoby. Poddane do konsultacji zmiany obejmują m.in. kwestie statusu prawnego urządzenia transportu osobistego (oraz jego użytkownika), określenie części dróg przeznaczonych do poruszania się nimi, dopuszczalnej prędkości, minimalnego wieku osób poruszających się przy użyciu tych urządzeń.

Urządzenia, np. hulajnogi elektryczne, segwaye, jednokołowe skutery (tzw. airwheel) czy deskorolki elektryczne, mają być traktowane jak rowery. Dlatego też kierujący np. hulajnogami elektrycznymi będą mogli korzystać z dróg rowerowych; będą musieli mieć też odpowiednie uprawnienia, takie jak w przypadku rowerów – np. kartę rowerową. Wynika to z propozycji, aby z takich urządzeń nie będą mogły korzystać osoby poniżej 10. roku życia, także w towarzystwie osób dorosłych. Poruszający się np. hulajnogami elektrycznymi będą mogli jednak skorzystać z jezdni, po której poruszają się inne pojazdy, ale tylko w przypadku braku ścieżki rowerowej. W takich przypadkach urządzenia nie powinny się poruszać z prędkością przekraczającą 30 km/h. Ministerstwo dopuszcza jazdę takimi urządzeniami także po chodniki, ale jedynie w sytuacji, gdy szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów dozwolony jest z prędkością większą niż 30 km/h, wynosi co najmniej 2 metry i nie ma wydzielonej drogi rowerowej.

Kierujący np. hulajnogami będą musieli poruszać się powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. Dodatkowo projekt zakłada zakaz pozostawiania np. hulajnóg w miejscach utrudniających ruch lub zagrażających bezpieczeństwu. Potraktowanie takich urządzeń jak rowery skutkuje także, że nie będzie im wolno przejeżdżać przez przejścia dla pieszych (o ile nie prowadzi przez nie droga rowerowa). Nie wolno będzie też poruszać się pod wypływem alkoholu lub narkotyków.

– Zakładamy, że od następnego sezonu, czyli od wiosny 2020 r., będą już funkcjonowały w praktyce wszystkie ograniczenia, które tą ustawą wprowadzamy. Tylko trzy państwa Unii Europejskiej: Norwegia, Belgia i Dania, uregulowały ten problem, w Hiszpanii, we Francji i w Niemczech prowadzone są zaawansowane prace legislacyjne. My teraz dołączamy do tej grupy – mówił w piątek Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Ustawa nie porusza kwestii innych urządzeń transportu osobistego, które są napędzane siłą ludzkich mięśni, takie jak deskorolki, hulajnogi tradycyjne czy rolki. Formalnie osoby korzystające z takiego sprzętu pozostaną pieszymi, co oznacza, że nadal nie będą mogły jeździć po drogach publicznych i drogach rowerowych.

Uwagi do projektu zmian w ustawie można można składać do 9 września 2019 r., wysyłając je na emilia.wiktorzak@mi.gov.pl .

Projekt zmian w ustawie (pobierz)

kongres polityki miejskiej 2019 Kielce


pracownik naukowy doktor obserwatorium polityki miejskiej praca kraków instytut