OPM
1002.2017

Nowa strategia Kopenhagi: ,,poczuj się jak w domu”

  • OPM
  • Artykuł

Kopenhaga ma nową strategię turystyki, która bazuje na haśle „Localhood for everyone„. Jej celem jest ukierunkowanie turystyki w stronę rozwoju relacji między mieszkańcami a turystami. 

Turystyka jest jednym z najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki na świecie. Jednak przybywa miast, które pragną, aby rozwój turystyki był jak najlepiej zharmonizowany z rozwojem miasta i nie wiązał się z koniecznością opuszczania przez mieszkańców miejsca zamieszkania. Zwiększająca się liczba turystów prowadzi bowiem niekiedy do przekształcania się miast w swego rodzaju Disneyland, który pełni rolę wielkoobszarowego parku rozrywki. Koszty życia, tj. ceny usług, kupno i wynajem mieszkania, nie pozwalają na zwyczajne życie w mieście. Przykładem tego zjawiska jest Wenecja, w której jeszcze w latach 50. mieszkało ok. 300 tys. osób, ale dzisiaj liczy ona zaledwie ok. 55 tys. mieszkańców.

Poczuj się jak w domu

Dlatego miejska jednostka Wonderful Copenhagen wraz z think tankiem Destination Think! przygotowała nową strategię turystyki w Kopenhadze. Wizja rozwoju turystyki obiera się na haśle „Localhood for everyone„. Podejmowane działania mają na celu rozwój relacji ludzkich oraz zachęcenie do dłuższych i częstszych pobytów. Władze liczą ponadto, że uda się wyeliminować enklawy turystyczne, a sami turyści będą mogli tymczasowo stać się ,,tutejszymi”.

Aby to osiągnąć w nowej strategi nakreślono pięć głównych działań, dzięki którym ma być możliwe osiągnięcie celu przyświecającego strategii:

Shareability is king – jest odpowiedzią na schematyczne poznawanie miasta na podstawie rekomendacji, coraz częściej podawanych drogą Internetową. Działanie ma na celu opracowanie pewnej myśli przewodniej, historii jaka będzie towarzyszyć turystom podczas pozbawiania Kopenhagi. Przygotowane narracje mają dotyczyć czołowych lokalnych firm (marek), miejsc oraz całego miasta, według idei 365-days-a-year storytelling.
Once attracted, twice valued – dotyczy działań mających na celu zachęcenie odwiedzających miasto do wielokrotnego korzystania z szeroko rozumianej oferty turystycznej.
Tomorrow’s business today – punkt ten zakłada przygotowanie się do rozwijającego się rynku turystycznego (szczególnie z Azji). Nie chodzi jednak tutaj wyłącznie o ilość. Podejmowane działania powinny pozwolić na przyciągnięcie najbardziej pożądanej grupy turystów.
Co-innovation at heart – polega wspieraniu innowacyjności dotyczącej turystyki. Jak? Chodzi przede wszystkim o integrację interesariuszy, aby wspólnie tworzyli i gromadzili pomysły dotyczące rozwoju turystyki w mieście.
People-based growth – liczba turystów i czerpane z nich zyski mają nie być celem samym w sobie. Chodzi o podejmowanie działań, dzięki którym obie strony (turyści, gospodarze) będą czerpały korzyści na zasadzie win-win.

Strategia dostępna jest w wersji anglojęzycznej [link].


like_obserwatorium_miasta-minBądź na bieżąco i polub nas na Facebooku


[ezcol_1third]wind of change kraków_prom-min
Kraków. Wind of change

[/ezcol_1third][ezcol_1third]ted_najlepsze o mieście_opm_obserwatorium-min
Najbardziej inspirujące wystąpienia TEDx o mieście

[/ezcol_1third] [ezcol_1third_end]kalendarz_wydarzenia_konferencje_obserwatorium_promo-min
Kalendarz miejskich wydarzeń
[/ezcol_1third_end]

Możliwość komentowania została wyłączona.