W raporcie Obserwatorium Polityki Miejskiej i Regionalnej IRMiR „Transport publiczny w miastach i miejskich obszarach funkcjonalnych” badaliśmy dostępność komunikacyjną w miejskich obszarach funkcjonalnych (MOF) pomiędzy gminami w strefie zewnętrznej a rdzeniem.
Jednym z głównych problemów był całkowity brak połączeń komunikacją publiczną do rdzenia w niektórych gminach. Dla mieszkańców tych gmin oznacza to słabszą dostępność do usług oferowanych w rdzeniu, np. szkół, szpitali. Są oni zmuszeni korzystać z alternatyw, jak busy czy samochody, lub – jeśli mają taką możliwość – rezygnują z podróży.
Pozytywnie wyróżniają się tutaj Poznań, Białystok, Opole, Bielsko-Biała i Olsztyn – zapewniły one dojazd wszystkim gminom. Najgorzej wypadają Lublin, Szczecin i Kraków, w których odpowiednio tylko 59%, 60% i 62% gmin zewnętrznych ma połączenia z centrum.
Nawet jeśli mamy połączenie do centrum, o jego konkurencyjności względem samochodu decyduje m.in. liczba połączeń na dobę na 1000 mieszkańców. Wskaźnik ten pokazuje potencjalne obciążenie tras, zatłoczenie w pojazdach. Przy zbyt małej liczbie połączeń transport publiczny nie będzie dobrą alternatywą.
Najsłabiej wypadają tutaj obszary funkcjonalne Trójmiasta, Torunia, Bydgoszczy, Częstochowy i Zielonej Góry. W porównaniu z 2016 rokiem odnotowały one spadek liczby połączeń do rdzenia.
Średni czas dojścia do przystanków jest kolejną miarą dostępności. Mieszkańcy strefy zewnętrznej MOF-ów Rzeszowa i Bielsko-Białej mieli najbliżej. Wskaźnik pośrednio wynika z gęstości przystanków (zwykle większej bliżej rdzenia) i rozproszenia zabudowy.
Odsetek mieszkańców w strefie dojścia do przystanków to potencjalny rynek na usługi transportu publicznego. W porównaniu z 2016 rokiem tylko w MOF Trójmiasta i Wrocławia ten odsetek się zwiększył.
Pełny obraz dostępności transportu publicznego jest bardziej złożony. Dla pasażerów ważna jest np. cena biletów, możliwość zakupu biletu w aplikacji, dobry system informacji pasażerskiej i ogólna kondycja transportu zbiorowego w centrum. Z perspektywy władz gmin ważne są warunki porozumienia międzygminnego dotyczącego organizacji transportu.
Każde miasto tworzy w tym względzie swoją historię. Czytając raport „Transport publiczny w miastach i miejskich obszarach funkcjonalnych”, możemy spojrzeć na nią „z lotu ptaka” i nauczyć się na przykładach z innych miast.
***
Tekst & opracowanie storymap: dr Łukasz Kowalski, Specjalista GIS, Obserwatorium Polityki Miejskiej i Regionalnej IRMiR
Dodaj komentarz