W Regionalnym Panelu Eksperckim w Kielcach, którego gospodarzem był Urząd Marszałkowski reprezentowany przez Andrzeja Prusia z zarządu województwa świętokrzyskiego, wzięło udział ponad 30 uczestników z kręgów samorządowych, eksperckich i branżowych.
W Kielcach uczestnicy rozmawiali m.in. o istniejących uwarunkowaniach gospodarczych w województwie świętokrzyskim, kierunkach rozwoju regionalnego, miejscowej sieci osadniczej i powiązaniach z sąsiednimi regionami. Zgłaszane uwagi dotyczyły m.in. zwiększenia atrakcyjności regionu dla inwestorów, m.in. poprzez usprawnienie połączeń z dużymi ośrodkami miejskimi i aglomeracjami, np. z Warszawą, Krakowem, ale również Łodzią, Wrocławiem, Lublinem czy Rzeszowem.
Uczestnicy konsultacji zastanawiali się nad najlepszymi rozwiązaniami, wpisującymi województwo świętokrzyskie w przygotowywany przez CPK projekt linii Kolei Dużych Prędkości Y, a także w wyznaczony przez Ministerstwo Infrastruktury cel „Polska 100 minut” (zapewnienie szybkich połączeń kolejowych między największymi aglomeracjami). Część uwag dotyczyła też zwiększenia kolejowej dostępności regionu dla turystów.
– Rozwój kolei w Polsce musi odbywać się w oparciu o potrzeby mieszkańców i opinie ekspertów. Nasz cel jest taki, żeby kolejowe decyzje inwestycyjne CPK były wynikiem konsensusu, a nie z góry narzuconych decyzji. To dlatego wspólnie z resortem infrastruktury, PKP PLK i IRMiR działamy w formule szerokich konsultacji, w oparciu o dane i liczby oraz w ścisłej współpracy z ekspertami różnych specjalizacji – mówi Rafał Garpiel, dyrektor Pionu Relacji i Nieruchomości w CPK.
– Jako zarządca wiemy, że parametry infrastruktury kolejowej powinny być dostosowane do potrzeb zgłaszanych w regionach. Wieloośrodkowa struktura osadnicza w Polsce jest atutem i należy to wykorzystać. Razem z uczestnikami projektu ZSK pracujemy nad spójnym i długoterminowym podejściem do inwestycji kolejowych w skali całego kraju – mówi Rafał Banaszkiewicz, pełnomocnik zarządu PKP PLK ds. przygotowania inwestycji.
W zorganizowanych na Politechnice Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki warsztatach wzięło udział ponad 50 ekspertów zajmujących się m.in. koleją, transportem publicznym, turystyką, hotelarstwem czy rozwojem przestrzennym, z takich instytucji jak: Urząd Marszałkowski – Departament Infrastruktury Drogowej i Transportu, Urząd Miasta Krakowa, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Katedra Systemów Transportowych Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie, Koleje Małopolskie, Polregio, Małopolskie Dworce Autobusowe, Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Małopolskiego, Małopolska Organizacja Turystyczna i Stowarzyszenie Metropolia Krakowska.
W imieniu marszałka województwa małopolskiego Łukasza Smółki spotkanie otworzył, Paweł Obrzut, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Drogowej i Transportu Urzędu Marszałkowskiego, który zaznaczył:
– Województwo małopolskie jest liderem pod względem dynamiki wzrostu kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce. Jestem przekonany, że dzisiejsze warsztaty w przyszłości mogą jeszcze bardziej poprawić znaczenie kolej w naszym regionie.
– Stworzenie projektu stabilnego rozwoju kolei poprzez prace nad Zintegrowaną Siecią Kolejową to wyzwanie, któremu sprostać można, wsłuchując się w głos wszystkich zainteresowanych. Stąd tak ważne są warsztaty, które przeprowadzamy w każdym z województw. Małopolskie to niezwykle ważny generator ruchu, a Kraków jest kluczowym węzłem komunikacyjnym, który odgrywa i będzie odrywał istotną rolę w całym systemie kolejowym w Polsce – mówił Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Uczestnicy rozmawiali m.in. o tym jak usprawnić obsługę kolejową drugiego pod względem liczby ludności miasta w Polsce m.in. w kontekście połączeń międzyregionalnych szczególnie z Warszawą, Metropolią Górnośląską, Gdańskiem czy Wrocławiem. Przedmiotem dyskusji były również m.in. dalszy rozwój kolei regionalnej w Małopolsce, powiązania regionu w kierunku zachodnim (w stronę Śląska), wschodnim (z Ukrainą) i południowym w kierunku Słowacji oraz połączenia z ośrodkami turystycznymi, np. turystyczną linią wokół Tatr z Zakopanem czy Krynicą-Zdrojem.
– W Małopolsce mamy w planach kilka istotnych inwestycji, które realnie usprawnią ruch nie tylko w kontekście regionu, ale będą miały również przełożenie na komunikację w skali całego kraju. To m.in. budowa linii Podłęże – Piekiełko i prace modernizacyjne na Centralnej Magistrali Kolejowej. Te działania pozwolą na połączenie duże ośrodków z mniejszymi, a także optymalne zaplanowanie rozwoju linii kolejowych z ramach projektu ZSK – powiedział Paweł Pleśniar, pełnomocnik zarządu PKP PLK ds. planowania rozwoju i utrzymania infrastruktury kolejowej.
– Niesamowite jest, jak fantastyczną grupę specjalistów udało nam się dziś zebrać. Za sprawą tych warsztatów ZSK widać, że w końcu przyszła kolej na kolej i że potrafimy patrzeć na transport szeroko. Zastanawiamy się dzisiaj nie tylko jak kolej ma działać, ale również dla kogo, dostrzegając realne potrzeby pasażera – dodał dr inż. Marek Bauer, prorektor Politechniki Krakowskiej.
***
Po zakończeniu warsztatów w województwach kolejowi inwestorzy rozpoczną prace planistyczne i analizy sieciowe przy użyciu m.in. Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT) i Towarowego Modelu Transportowego (TMT). Chodzi m.in. o zidentyfikowanie korytarzy dla nowej i modernizowanej infrastruktury, żeby uwzględniały potrzeby rozwojowe. Punktem odniesienia do tych prac będzie hierarchizacja polskich miast opracowana przez Obserwatorium Polityki Miejskiej i Regionalnej IRMiR.
Celem ZSK jest określenie kierunku przyszłych przedsięwzięć CPK i PKP PLK dotyczących międzyregionalnej sieci kolejowej – już po zakończeniu obecnie trwających Programu Wieloletniego CPK 2024-2032, który został przyjęty przez Radę Ministrów ostatniego dnia grudnia ub. roku, i Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r., stanowiącego podstawę inwestycji PKP PLK. Dzięki temu ZSK to projekt pozwalający zaplanować rozwój sieci kolejowej po 2035 r.
Zakończenie analiz związanych z ZSK planowane jest w pierwszym kwartale 2026 r. Ich wyniki będą stanowić podstawę dla dokumentu rządowego wyznaczającego kolejowe priorytety inwestycyjne w kolejnych latach.
***
Więcej informacji:
https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/warsztaty-zintegrowanej-sieci-kolejowej-dotarly-do-krakowa
fot. Jan Zych
Dodaj komentarz