Fot. Joanna Pędzich-Opioła, Flickr.
,,Zakopianka” to jedna z najbardziej znanych tras, której otoczenie zostało zajęte przez reklamy. Już niebawem przejdzie metamorfozę. Urzędnicy planują, aby w pasie nawet do 200 m od jezdni nie można było stawiać billboardów.
Projekt, który nazywa się „Montevideo”, czyli ,,widzę góry” jest odpowiedzią Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego na narastający od wielu lat problem nadmiernej ilości reklam w przestrzeni. Jego celem jest uporządkowanie reklamy zewnętrznej, szyldów, małej architektury i ogrodzeń wzdłuż jednej z najważniejszych tras turystycznych Polski Kraków–Zakopane. Od przyjęcia w 2015 roku tzw. ustawy krajobrazowej jedynie trzy gminy leżące wzdłuż ,,Zakopianki” podjęły temat uchwał reklamowych: Kraków, Rabka oraz Nowy Targ.
Głównym założeniem „Montevideo” jest spójność przyjętych zapisów. Chodzi o uniknięcie sytuacji, gdzie w zależności od odcinka ,,Zakopianki” reklam w przestrzeni jest więcej lub mniej. Dlatego zasady umieszczania nośników reklamowych oraz stawki opłat mają być jednakowe we wszystkich gminach. Obecnie do projektu włączyło się większość samorządów, przez które przebiega ,,Zakopianka”. Zastanawiają się jeszcze władze dwóch gmin: Szaflar i Białego Dunajca. Samorządy, które wyraziły chęć realizacji projektu sierpniu i pierwszej połowie września zorganizują sesje rad gmin, na których zapadną decyzje o rozpoczęciu prac nad uchwałami krajobrazowymi.
Według założeń projektu całkowity zakaz reklam wielkopowierzchniowych ma obowiązywać wzdłuż ,,Zakopianki” na obszarze zwartej zabudowy tworzącej pierzeję (do linii pierzei wraz z budynkami ją tworzącymi). Gdy obszar zabudowy nie tworzy pierzei zakaz ma obowiązywać na szerokości 50 metrów od krawędzi pasa drogowego, a na pozostałych obszarach niezabudowanych 200 metrów. Dopuszczone mają być jednak szyldy i mała architektura związana z działalnością podmiotu.
W Małopolskim Urzędzie Marszałkowskim zespół ds. planu zagospodarowania przestrzennego opracował wzorcowy projekt uchwały krajobrazowej dla gmin. Gminy mogą również liczyć na jego pomoc przy sporządzaniu własnych uchwał. Oprócz tego zadaniem urzędu marszałkowskiego ma być organizacja spotkań konsultacyjnych oraz prowadzenie kampanii medialnej.
Urzędnicy jednak na tym nie poprzestają. Janusz Sepioł, który kieruje zespołem ds. planu zagospodarowania przestrzennego województwa zapowiada, że będzie zachęcał marszałków innych województw do podjęcia u siebie podobnych działań.
Relacja oraz materiały z seminarium pt. ,,Odkrywanie piękna miasta. Dwa lata z ustawą krajobrazową„
[ezcol_1quarter]
Nie tylko duże miasta. Rusza nabór w ramach „Pakietu dla miast średnich”[/ezcol_1quarter] [ezcol_1quarter]
Efekt ESK. Jak konkurs na Europejską Stolicę Kultury 2016 zmienił polskie miasta?
[/ezcol_1quarter] [ezcol_1quarter]Dobre praktyki URBACT. Inspirujące rozwiązania dla ulepszania miast
[/ezcol_1quarter] [ezcol_1quarter_end]Relacja | Miasta po ustawie krajobrazowej