Za rok na Pomorzu ruszy Rower Metropolitalny. Mieszkańcy 14 gmin województwa będą mogli skorzystać z niemal 3,9 tys. rowerów.
Projekt ,,Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego OMG-G-S” zakłada stworzenie systemu roweru miejskiego w 14 gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Oprócz Trójmiasta w systemie ma być Reda, Tczew, Kartuzy, Pruszcz Gdański, Puck, Rumia, Sierakowice, Somonino, Stężyca, Władysławowo i Żukowo. Flota systemu ma liczyć 3866 rowerów. Nie będą one jednak rozdzielone po równo między 14 gminami. Najwięcej pojazdów, ponieważ aż 90%, będzie znajdować się na terenie Trójmiasta i Redy.
Zakupione do systemu rowery mają być tzw. czwartej generacji, czyli będą wyposażone w elektrozamek i w panele elektroniczne z GPS-em. Ma ułatwić ich lokalizację i wypożyczenie. Rower będzie można bowiem oddać zarówno na oficjalnych stacjach systemu, jak i poza nimi. Jak zapewniają przedstawiciele OMG-G-S, system będzie dostosowany także dla osób niekorzystających ze smartfonów. Rower będzie można wypożyczyć także dzięki wysłaniu sms z tradycyjnego telefonu komórkowego, jak i przy użyciu karty miejskiej.
Oprócz tego 10% rowerów ma być wyposażonych w napęd elektryczny, co ma ułatwić podróże niektórym mieszkańcom. Dla takich rowerów przewidziano 22 stacje, gdzie będą mogły być ładowane. Według wstępnych zapowiedzi rowery wspomagane elektrycznie mają być przeznaczone dla stałych użytkowników, którzy mają wykupiony abonament.
W projekcie zostaną wykorzystane nowoczesne systemy teleinformatyczne: moduł geolokalizacji, moduł wypożyczeń i rezerwacji wraz aplikacją mobilną, moduł serwisowy, centralna baza danych SRM, moduł integrujący z miejską bądź regionalną bazą informacji pasażerskich. System rowerowy ma być bowiem zintegrowany z biletem metropolitalnym. Według planów wdrożenie Roweru Metropolitalnego ma zwiększyć dostępność węzłów integracyjnych, umożliwiając szybszą i bardziej komfortową przesiadkę na inny środek transportu zbiorowego, np. pociąg, autobus, trolejbus czy tramwaj.
– Jednolity system rowerów miejskich powstanie od Tczewa poprzez Gdańsk, Gdynię i Sopot do Władysławowa na północy i Sierakowic na zachodzie. To przedsięwzięcie o skali w Polsce bez precedensu – mówił o projekcie Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. – Mieszkańcy otrzymają ustandaryzowaną usługę w zakresie taryf, zasad korzystania i swobody przemieszczania. Ten projekt jest kolejnym krokiem ku integracji komunikacyjnej naszej metropolii.
Według raportu Instytutu Rozwoju Miast pt. ,,Zarządzanie i współpraca w miejskich obszarach funkcjonalnych. Raport o stanie polskich miast” ośrodek trójmiejski został oceniony jako piąty obszar funkcjonalny cechujący się najwyższym stopniem integracji systemu transportu publicznego pośród 17 ośrodków wojewódzkich.
Jeszcze nie wiadomo kto będzie zarządzał systemem. Operator zostanie wybrany prawdopodobnie na początku stycznia. Obecnie trwają prace nad dokumentacją przetargową.
Z pilotażowej wersji Roweru Metropolitalnego będzie można skorzystać już w 2018 roku. Jednak system ma w pełni działać latem 2019 roku. Realizacja projektu ma kosztować ok. 20 mln zł, z czego ponad 17 mln ma pochodzić ze środków unijnych.
Pobierz
[ezcol_2third]
Zarządzanie i współpraca w miejskich obszarach funkcjonalnych
Raport o stanie polskich miast
red. K. Janas, W. Jarczewski [/ezcol_2third] [ezcol_1third_end]