Dzięki konkursowi, który ogłosiło Centrum Unijnych Projektów Transportowych, projekt budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (SKM) otrzyma dofinansowanie w wysokości ponad 512 mln zł. Cała inwestycja ma pochłonąć według szacunków około 740 milionów złotych, 85 procent będzie pochodzić z dofinansowania unijnego. Pozostała część będzie finansowana proporcjonalnie przez partnerów projektu. Inwestycja będzie obejmowała modernizację i przebudowę sieci kolejowej oraz budowę zintegrowanych węzłów przesiadkowych.
Dzięki realizacji projektu poprawi się dostępność i komfort podróży koleją. Mieszkańcy Szczecina i okolic będą mogli skorzystać z 40 przystanków węzłowych. Większość z nich już istnieje (31), ale zostaną one rozbudowane i zmodernizowane. Pozostałe dziewięć będzie nowymi przystankami. Obecnie ponad połowa mieszkańców gmin strefy zewnętrznej Szczecina ma wystarczająco blisko do przystanku, podobnie sytuacja wygląda w innych ośrodkach. Najwięcej przystanków SKM będzie w samym Szczecinie – 26. Na ten cel miasto planuje przeznaczyć 98 milionów złotych. Pociągi w godzinach szczytu mają kursować co pół godziny, a poza szczytem co godzinę.
– Budowa SKM to będzie wielki skok jakościowy, jeśli chodzi o życie mieszkańców metropolii. Po budowie kolei metropolitalnej staniemy się jednym miastem – mówił o inwestycji Piotr Mync, wiceprezydent Stargardu.
W ramach inwestycji planowana jest budowa systemu sterowania ruchem pociągów, stworzenie systemu informacji dla podróżnych na stacjach i przystankach oraz bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo – drogowych. Oprócz tego powstaną także parkingi typu Park&Ride (P&R) i Bike&Ride (B&R), najwięcej w Szczecinie – prawie 1900 z ponad 2,5 tys. miejsc. Podróże SKM będą realizowane taborem województwa zachodniopomorskiego, który od kilku lat jest systematycznie wymieniany. W połowie bieżącego roku proces ten ma się zakończyć. Do tego czasu zakup nowych pociągów będzie łącznie kosztować ponad miliard złotych. Chociaż realizacja inwestycji ma trwać do połowy 2022 roku, mieszkańcy szczecińskiej metropolii już mogą korzystać z pierwszych udogodnień Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. 11 marca uruchomiono trzy nowe połączenia na trasie Szczecin-Goleniów oraz sześć między Szczecinem a Gryfinem.
Przedsięwzięcie jest możliwe dzięki współpracy Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, lidera projektu, oraz PKP, województwa zachodniopomorskiego, Miasta Szczecin, Miasta Stargard oraz gmin Goleniów, Gryfino, Kobylanki, Polic i Stargardu. Prace nad projektem trwały od samego powstania Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitarnego w 2011.
W raporcie o stanie miast, przygotowanym przez Krajowy Instytut Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, ośrodek szczeciński został oceniony jako jeden z lepiej zintegrowanych obszarów funkcjonalnych w Polsce. Autorzy zwrócili jednak uwagę, że problemem jest, szczególnie w kontekście przeprowadzania się mieszkańców Szczecina poza jego granice, brak integracji komunikacji miejskiej i podmiejskiej. – Brakuje m.in. biletu zintegrowanego, który ułatwiłby podróże między gminami, oraz synchronizacji rozkładów jazdy – czytamy w raporcie. Ma to się jednak zmienić. Zanim projekt SKM zostanie zrealizowany ma być już wprowadzony system taryfowo-biletowy. Dzięki niemu pasażerowie będą mogli skorzystać ze wspólnego biletu dla wszystkich środków transportu publicznego w obrębie gmin partnerskich, niezależnie czy będą korzystać z kolei, autobusu czy tramwaju.
[ezcol_1quarter]
Współczesne wyzwania komunikacyjne polskich miast
[/ezcol_1quarter] [ezcol_1quarter]
Jak dojadę do miasta? Transport publiczny w miejskich obszarach funkcjonalnych
[/ezcol_1quarter] [ezcol_1half_end]
Zarządzanie i współpraca w miejskich obszarach funkcjonalnych.
Raport o stanie polskich miast[/ezcol_1half_end]