OPM
1905.2020

Akcja-reakcja. Miejskie strony internetowe o koronawirusie

  • Piotr Salata-Kochanowski
  • Komentarz

Koronawirus spowodował, że niemalże z dnia na dzień wprowadzano nowe obostrzenia i zmieniano zasady funkcjonowania miast. Dlatego wiele samorządów zdecydowało się uporządkować informacje o epidemii na nowych stronach internetowych. Piotr Salata-Kochanowski z Obserwatorium Polityki Miejskiej IRMiR rozwija poruszony w raporcie „Działania miast w dobie pandemii”  temat miejskich witryn WWW związanych z koronawirusem.

Pojawienie się wirusa na terenie Polski rozpoczęło lawinę zmian, jakie sukcesywnie były wprowadzane przez władze krajowe i lokalne. Dynamika zdarzeń przyczyniła się do zwiększenia zainteresowania informacjami publikowanymi na stronach samorządów, przede wszystkim w kontekście epidemii. Wiele miast postanowiło wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom i stworzyło strony lub podstrony dedykowane informacjom związanych z koronawirusem. Wśród miast wojewódzkich takie rozwiązanie szybko wdrożyło 13 ośrodków. Władze Gorzowa Wlkp., Krakowa, Lublina, Olsztyna i Rzeszowa do dzisiaj nie wprowadziły podobnych stron u siebie.

Większość miast wojewódzkich umożliwiło mieszkańcom zapoznanie się z aktualnościami związanymi wyłącznie z tematem koronawirusa w jednym miejscu. W ramach nich podawano informacje dotyczące przede wszystkim działań władz lokalnych, np. w zakresie pomocy dla przedsiębiorców, transportu i funkcjonowania urzędu. Standardem było również publikowanie kolejnych obostrzeń ustanawianych przez władze krajowe w związku z epidemią. Niekiedy miasta poszerzały katalog dostępnych aktualności m.in. o działania organizacji pozarządowych (np. pomoc psychologiczna) i niezrzeszonych mieszkańców (np. akcje szycia maseczek).

Podstawowy zestaw informacyjny, rozumiany jako zbiór aktualności (przeważnie bez dodatkowych kategorii czy odnośników do najważniejszych informacji), wprowadzono na stronach Białegostoku, Bydgoszczy, Katowic, Opola, Szczecina i Torunia. W trakcie realizowania raportu „Działania miast w dobie pandemii dostrzegliśmy duży potencjał strony w Szczecinie; bardzo przejrzysta, oferowała szereg aktualności oraz teoretycznie dawała możliwość filtrowania informacji w ramach dziewięciu kategorii (m.in. kultura, mieszkalnictwo, biznes). Jednak w chwili przeprowadzania analizy, a także dzisiaj, opcja ta nie działała należycie. Podstrona Katowic o koronawirusie chociaż z niewielką liczbą informacji dotyczących kolejnych zmian w funkcjonowaniu miasta w trakcie epidemii, to za sprawą karty „Raport” zasługuje na uwagę. W ramach niej każdego dnia aktualizowano liczby dotyczące osób zakażonych, osób na kwarantannie, itd.

W Opolu z kolei zdecydowano się na stworzenie osobnej strony poświęconej koronawirusowi. Można na niej było znaleźć większość potrzebnych informacji. Jednakże użyty bardzo prosty szablon strony mógł u części użytkowników budzić wątpliwości, czy aby na pewno strona należy do Miasta. Chociaż aspekt ten może wydawać się trywialny, w dodatku w kontekście braku czasu na opracowanie podobnych stron, to w dobie zagrożenia nieprawdziwymi informacjami (fake newsami) ta kwestia nie powinna być zupełnie ignorowana. Istotnym minusem był jednak brak jakiegokolwiek dostosowania strony do użytkowników o innych potrzebach, np. osób niedowidzących. Najuboższą podstronę zaobserwowano w Zielonej Górze, gdzie od początku epidemii obecne są dwie kategorie informacyjne – “Pomoc dla przedsiębiorców” oraz “Pomoc dla mieszkańców”, gdzie znajdują się telefony kontaktowe i formularze. Brak jednak szczegółowych informacji o potencjalnej pomocy, na którą można liczyć ze strony Miasta.

Przyzwoity poziom informacji o epidemii w zakresie liczby aktualności, jakości informacji i łatwości znalezienia szukanych treści prezentowały witryny Kielc, Łodzi, Poznania oraz Wrocławia. Przykładowo w Łodzi korzystając z szablonu strony urzędu stworzono podstronę dedykowaną informacjom w temacie epidemii. Oprócz regularnie dodawanych aktualności na stronie znajdowały się czytelne odnośniki do potencjalnie najbardziej istotnych treści, np. informacji dla seniorów, pakietu dla przedsiębiorców, funkcjonowania urzędu, itd. Zupełnie odmienną filozofię sposobu informowania, niż w innych analizowanych miastach, wybrano w Warszawie. Zamiast typowych aktualności wyszczególnione zostały kategorie, które pozwalały użytkownikom na łatwe znalezienie kompleksowych informacji w wybranym temacie, bez konieczności szukania w kolejnych aktualnościach.


Zapoznaj się naszymi raportami:

Działania miast w dobie pandemii
O pierwszych reakcjach samorządów na epidemię m.in. w zakresie pomocy dla przedsiębiorców i instytucji kultury, funkcjonowania urzędów i transportu publicznego
.

COVID-19 i nowe kierunki (nie)mobilności
O reakcjach na nową sytuację wybranych miast i usługodawców mobilności współdzielonej.


Piotr Salata-Kochanowski – pracownik Obserwatorium Polityki Miejskiej w Instytucie Rozwoju Miast i Regionów. Absolwent politologii oraz gospodarki przestrzennej na Uniwersytecie Łódzkim. Stypendysta naukowy Marszałka Województwa Łódzkiego.