W większości miast, ulice stanowią największy odsetek przestrzeni publicznych. Jak powinny wyglądać? National Association of City Transportation Officials (NACTO) wraz z Global Designing Cities Initiative opublikował Global Street Design Guide, poradnik prezentujący standardy w projektowaniu ulic.
Publikacja opiera się na doświadczeniach z 72 miast, w 42 krajach. Poradnik zawiera 50 przykładów ulic i skrzyżowań, przed oraz po zaproponowanych zmianach. Proponowane modele przekształcenia ulic są zaprojektowane przede wszystkim z myślą o pieszych, ich bezpieczeństwie i komforcie. Projekty uwzględniają również potrzeby m.in. rowerzystów oraz lokalnych przedsiębiorców. Aby było to możliwe, w proponowanych modelach, ruch samochodowy jest znacznie ograniczony w porównaniu do sytuacji wyjściowej.
Michael R. Bloomberg, były burmistrz Nowego Jorku, określa taki model inteligentnym projektowaniem ulic. Jak zauważa, dobrze zaprojektowana ulica ,,poprawia on jakość życia na wiele sposobów, począwszy od redukcji emisji, które przyczyniają się do zanieczyszczenia powietrza i zmian klimatycznych, po zwiększenie bezpieczeństwa. Ulice tego typu to jednocześnie pomoc dla lokalnych przedsiębiorców”.
Celem przeformułowania czym i dla kogo jest ulica, jest zwiększenie przepustowości. Hasło, które w Polsce jest podstawą do kształtowania ulic przede wszystkim pod kątem ruchu samochodowego, według amerykańskich ekspertów prowadzi do zupełnie innego modelu ulicy. Autorzy podręcznika wskazują, że ulica dotychczas zorientowana na ruch samochodowy, była przeciętnie przygotowana do przyjęcia ok. 12 300 osób na godzinę. Ulica przyjazna pieszym i innym użytkownikom ma pomieścić nawet 30 100 osób na godzinę.
Puplikacja nie jest jednak tylko zbiorem zaproponowanych projektów ulic. Można w nim znaleźć również zalecania dotyczące współpracy z mieszkańcami, np. w celu rozwiązywania lokalnych problemów, w tym m.in. bezpieczeństwa.
,,Podręcznik pokazuje realne przykłady zmian jakie zadziały się na ulicach od Auckland, przez Sao Paulo, aż po Addis Abeba” – mówi Janette Sadik-Khan, przewodnicząca NACTO. Jak zauważa, dzięki temu, że przedstawione modele już ,,występują i zostały sprawdzone, można je zastosować na ulicach w miastach całego świata, tak aby wspierać lokalną gospodarkę i uczynić miasta bezpieczniejszymi dla wszystkich (…). To już nie jest kwestia techniki i innowacji, ale wyobraźni i konieczności przystosowania ulic do nowych realiów”.
Polecane artykuły: