Pandemia koronawirusa zmieniła w ostatnich miesiącach każdy aspekt życia w mieście. W odpowiedzi na nią urzędnicy, z całego świata, zajmujący się miejską mobilnością starali się jak najszybciej dostosować do nowej sytuacji. Wdrażane nowe rozwiązania miały na celu umożliwienie niezbędnych podróży w obrębie miasta, np. do pracy, oraz zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników przestrzeni publicznych, m.in. w zakresie zachowania wymaganego dystansu.
National Association of City Transportation Officials (NACTO), amerykańska organizacja zajmująca się mobilnością, opracowała poradnik dla miast w zakresie dostosowania ulic do warunków, jakie wymusiła pandemia COVID-19 – Streets for Pandemic Response and Recovery (pobierz). W publikacji zebrano szereg potencjalnych działań, jakie lokalne władze mogą wykorzystać, aby przestrzenie ulic były lepiej wykorzystane nie tylko podczas pandemii, ale również po niej. Opracowanie zawiera informacje w zakresie rozwiązań dotyczących:
Jak zauważają autorzy to historyczny moment dla miast. Trudne czasy są dają możliwość zmienienia dotychczasowego kursu i zastosowanie nowych rozwiązań w zakresie mobilności. Jak tłumaczą w szczególności dotyczy to wykorzystania przestrzeni, które dotychczas były wykorzystywane np. przez transport samochodowy. W prowadzany w kolejnych krajach wymóg dystansu między ludźmi wymusił w wielu przypadkach poszerzenie przestrzeni pieszych.
Tab. Możliwe działania względem ulic.
Streets for Pandemic Response and Recovery
Zapoznaj się naszymi raportami:
Działania miast w dobie pandemii
O pierwszych reakcjach samorządów na epidemię m.in. w zakresie pomocy dla przedsiębiorców i instytucji kultury, funkcjonowania urzędów i transportu publicznego.
Dodaj komentarz