Kwarantanna i zwiększenie liczby osób, które mogą wykonywać pracę w domu doprowadziły do zmniejszenia liczby dojazdów do pracy, a tym samym zmniejszenia ruchu. Dzięki temu miasta zyskały nowe możliwości w kreowaniu przestrzeni publicznych – zaczęły otwierać ulice dla pieszych, rowerzystów i do celów rekreacyjnych. Różnego rodzaju interwencje zostały podjęte w miastach na całym świecie. Wiele z tych działań wiązało się z uspokojeniem ruchu, poprzez poszerzenie chodników, tworzenie nowych tras rowerowych czy całkowite zamknięcie niektórych ulic. Jak podkreśla autorka, takie działania zostały podjęte w wielu miastach, od Nowego Jorku w USA, po Auckland w Nowej Zelandii, oraz po Kraków i Warszawę w Polsce. Można wyróżnić kilka takich interwencji:
zamykanie ulic dla pojazdów mechanicznych – na stałe lub w weekendy i święta,
wydzielenie nowych pasów dla pieszych lub rowerzystów lub obu,
zakaz ruchu nielokalnego na niektórych ulicach,
ograniczenia prędkości, aby uczynić ulice bardziej przyjazną innym użytkownikom ,
lub tworzenie przestrzeni współdzielonych (shared space).
W artykule zwrócona jest uwaga, że tego typu zmiany – nieprzypadkowo – często związane są z zieloną infrastrukturą – albo podnoszą jej jakość, albo służą do zwiększenia przestrzeni dostępnej dla pieszych. Na przykład ulice są zamykane w bezpośrednim sąsiedztwie parków (Boston MA), a nawet w samych parkach (w Cincinnati, Cleveland OH, czy Brukseli); parkingi są usuwane z parków miejskich (Charlotte NC, Kurytyba w Brazylii). Są też działania dotyczące przestrzeni publicznych, które bezpośrednio pomagają firmom prywatnym – w Wilnie na Łotwie władze lokalne zdecydowały się poszerzyć chodniki, aby pomieścić ogródki restauracyjne. Dzięki takiej polityce piesi nie muszą już przeciskać się przez zwężoną powierzchnię chodnika, a przedsiębiorcy mają większe możliwości tworzenia ogródków gastronomicznych, którym często towarzyszy zieleń.
Są też miasta, które idą dalej. Istnieją już dwa miejskie programy, które uwzględniają zmiany związane COVID-19- w Mediolanie ,,Milano Abitare. Etap 2″oraz w Paryżu ,,Paris en Commune”. Oba mają na celu stworzenie miasta, gdzie w ciągu 15-minutowego spaceru każdy mieszkaniec powinien mieć możliwość zrealizowania podstawowych potrzeb, np. w zakresie dostępu do służby zdrowia czy terenów rekreacji.
Zobacz także
[ezcol_2third]
Działania miast podczas pandemii.
Ekspertyzy i prace badawcze Obserwatorium Polityki Miejskiej IRMiR
pod red. M. Grochowicz, P. Salata-Kochanowski
[/ezcol_2third] [ezcol_1third_end] Jak wykorzystać przestrzeń ulic w dobie pandemii. Poradnik
[/ezcol_1third_end]
Dodaj komentarz