Polityka bezpieczeństwa musi uwzględniać różne potrzeby i możliwości wszystkich, w szczególności najsłabszych: dzieci, osób starszych i osób z niepełnosprawnościami. Temu wyzwaniu należy sprostać poprzez staranne planowanie, realistyczne zarządzanie, projektowanie uniwersalne i rygorystyczne egzekwowanie przepisów. Pojazdy silnikowe, ze względu na swą prędkość, masę i konstrukcję, są głównym źródłem zagrożenia na ulicach miast. Nowe zagrożenia wynikają również ze wzrostu liczby pojazdów elektrycznych na drogach, które są dużo cięższe, osiągają większe przyspieszenie, a w miejskim gwarze często nie słychać, że nadjeżdżają. Działania mające na celu ograniczenie ryzykownych zachowań kierowców muszą mieć więc priorytet.
Dziesiątki lat polityki mobilności faworyzującej ruch zmotoryzowany doprowadziły do zachwiania równowagi i ograniczenia swobody wyboru środka transportu. Sposób kształtowania infrastruktury drogowej z uwzględnieniem wyżej wymienionych aspektów ma istotny wpływ na jakość życia mieszkańców miast i ich zachowania komunikacyjne. Działania doraźne nie przyniosą długotrwałej i pozytywnej zmiany. Należy dążyć do wspierania rozwiązań systemowych na poziomie lokalnym, wskazując skuteczne modele interwencji, mechanizmy finansowania oraz szeroki wymiar korzyści płynących z kompleksowych rozwiązań prewencyjnych (Narodowy Program BRD 2021–2030).
Działania zmierzające do poprawy bezpieczeństwa niechronionych użytkowników dróg muszą być prowadzone w sposób przemyślany, bo o ile większa liczba rowerzystów jest dobra dla zdrowia populacji, to bez znaczących inwestycji w infrastrukturę dedykowaną rowerzystom (oraz użytkownikom urządzeń mikromobilnych) i bez obszarowego obniżania prędkości, bezwzględna liczba ofiar śmiertelnych wśród rowerzystów prawdopodobnie wzrośnie. Długofalowe programy będą wymagać w nadchodzących latach zmian, gdyż doświadczenie pokazuje, jak duży wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego mają nowe technologie, nowe środki transportu, a nawet nowe sposoby pracy.
Raport Obserwatorium Polityki Miejskiej „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym” został przygotowany przez zespół Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego. Przedstawiono w nim między innymi analizę zmian legislacyjnych z lat 2021–2022 i ich wpływu na zagrożenie dla pieszych w miastach, rekomendacje dotyczące działań edukacyjnych i promocyjnych wzmacniających skuteczność wprowadzanych rozwiązań prawnych i inżynierskich, działania w skuteczny sposób zmniejszające zagrożenia na drogach miejskich, założenia Wizji Zero i warunki wdrożenia tego systemu na poziomie lokalnym.
Tekst: Przemysław Skoczyński, Anna Zielińska (Instytut Transportu Samochodowego)
***
Interaktywne mapy ilustrujące rozwój transportu w Polsce znajdziesz na naszym Geoportalu.
Dowiedz się więcej, czytając raport „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym” (autorzy: Maria Dąbrowska-Loranc, Przemysław Skoczyński, Anna Zielińska): POBIERZ RAPORT
***
CZYTAJ WIĘCEJ o transporcie i zrównoważonej mobilności w polskich miastach:
Europejski Tydzień Mobilności z Obserwatorium Polityki Miejskiej
Dostępny transport: wszystkie chwyty dozwolone [Europejski Tydzień Mobilności]
Dodaj komentarz